Franks Reiseblog

Franks Reiseblog

fredag 28. september 2012

er kommet til spania

Turen ned til Spanskegrensen gikk fint stoppet på stellplass i Port La Nouvelle 4 auro for natten en stor plass ca 60 biler men litt støy fra biler .Kjørte ned til grensen neste dag det var fortsatt mange som satt i veikanten å vinket kansje di hadde sett bilen før hehe .Nei det var nok noe annet di vinket for. Kom  til en fin plass nede vet en badestrand på stellplass S Feliu de guixols. gratis å stå å fritt internett og bare 5min til stranden.Fant en fin resturant der kunne du få en treretters middag med øl å desert for bare 91 kr herlig kan ikke bli bedre.Blir vel å stå her i 5 dager før jeg kjører ned til Penicola og Benidorm som er målet på denne turen før jul å nyttår. Her er +22 no i kveld men det skullle bli varmere i neste uke så da blir det mere bading å strandliv vil eg tro.
fra stellplass i Guixols fin stemning på kvelden N41``46.810 E003``01.367
regnbue over bilen
 
noen koselig franskmenn hadde samlet seg til hyggelig lag rett ved bilen min
jeg var med å spilte botsja sammens med dem om kvelden:Di var foresten veldig intrisert i bilen min
akkurat no når eg sitt her å skriver hører jeg noen dråper på taket tror det blir regn i natt .
sender mere info når jeg kommer lenger ned på kjysten blir å kjøre søndag eller mandag til Barcelona å så videre
 
Før jeg reiste fraGuixols var jeg på market i byen det var også et stort Harly Dawidson treff
bare lekker denne

her er fruen godt bundet til treet bak ølserveringa hehe
kjørte videre til stellplass Els Muntells N40``40.128 E000``45.556
ligger ute i et våtmarksområde med mange fugler ender. flamingo og pelikaner.
6aur for natten med vatten og tømming stille å rolig plass.
muntells i bakgrunden
Det er vannkanaler over alt utrolig vakkert

neste dag kjørte jeg til stellplass L"Alfas De Pi N38``35.018 W000``04.906
her var jeg i 2010 en grei plass å stå men mye hundebjeffing

L"Alfas De Pi

jeg flyttet opp på neste stelplass Orange Grove ny i år N38``35.128 W000``05.026
her blir jeg stående i vinter 11 auro fri Wifi varmt vann å dursjer reint å fint å flott svimming pul


Herlige late dager +30 ver dag kan ikke bli bedre

N38``35.128 W000``05.026

Var i Bennidorm i går å fikk fiksa scooteren så no gjør den 75 di spanske guttene kan jobben sin
200 auro helt greit. mens gutta jobbet var jeg nede i byen å spiste en bedre middag på resturant
..........................................................................................................................................................................
Lørdag6/10 tok jeg meg en lang tur med scooterene til Kalpe .Det ble noen mil og så var det mat å fest når jeg kom tilbake en fin dag her i Bennidorm
i går6/10 kveld hadde vi en liten fest på orange grove med god mat å drikke




Det ble etter vert god stemning rundt bordet ved svimingpulen

Her sitter kokken å spiser mens daglig leder av plassen fyller glassene.
kokken har foresten kjørt motorsykkel opp til nordkapp og lofoten han hadde også vert i bergen
han hadde en fin album med bilde som han viste meg.

det var et engelsk par som måtte teste svimming pulen i mørket  på kvelden
Lola til høyre og en dame fra holland

.................................
9/10 tirsdag enda en flott dag på stranden i albir +28 å en fin temp i vannet håper dette fortsetter har hatt en uke med nesten 30+ .Etter en fin dag på stranden ble det viner snitsler fra lidl.å kald øl til
det er billig å handle på lidl i spania .det er noen helt andre priser vi er vant med i Norge.
i moegen må jeg fulle bensin på scooteren å så blir det en tur til Benidorm på stranden der.
mange fine laysy days her i spania-

hotell rett over stranden i Albir


en herlig dag fra stranden i Albir det er varmt å godt i vannet enda vi er oktober
et herlig liv på stranden
.........................................................................................................................................
10/10 onsdag vert ute å kjørt litt scooter i dag til Albir ,Bennidorm og Finnstatt der er det en flitt golfbane å mega kjøpesenter carrfure.hadde et lite uhell på vegen mistet gps som jeg hadde i ryggsekken
. Det var mye bra innformasjon om Marocco på den og jeg hadde vel lagt inn ca 596.000 poi og datafiler det var en garmin nuvi 3760t den nests største så den som fant denne ble sikkert glad ,kjøper ny når jeg reiser hjem til jul.Det er jo tur at jag har en intrigrerat i bilen meget bra garmin det også så det er ingen kris,men ikke noe morsomt-
 
Her står jeg Orange Grove
 
tur at det er itrigrert i media anlegget i bilen så gps har vi fortfarande
 

i dag har jeg vasket lite klær på campen. atter in fin dag tar slutt og no er det tv tid
 
 
12/10 Fredag atter en fin dag på campen orange grove men det er noen mørke skyer ute
tenkte eg skulle grille ute men siden det ble regn i kveld så laget jeg middag inne
å det var lurt for no regner det.Det ble koteletter med løk tomat øg bernes saus herlg godt
drikke til maten er selfølgelig Spansk rødvin
Rioja Antano 2008 en mild å god vin som passer godt til stekt kjøtt
å til deset er selfølgelig fersk frukt druer å pærer fra spania en vidundelig smak som du bare opplever her nede.
Mørke skyer over campen når eg skriver blog er det regn men godt å varmt inne i bilen
med alle led lys på både røde og blå Niesmann +Bichoff Arto har en fantastisk fin belysning inne


middagen snart ferdig
 
 
klar til en herlig middag på fredag med god vin etterpå blir det en cognac å kaffe til tv
.................................................................................................. 
13/10 Lørdag              det var litt sol i dag igjen +24 tok meg en scooter tur ned til havnen i Altea
å gikk litt på promenaden der.Etter det kjørte jeg til Albir for å handle på Mercadona
et fint supermarket med en flott ferskvaredisk å en stor fiskedisk supert
å så er det meget billig når man kan kjøpe vin til 8 og 12 kr flasken
Stranden mot Albir
 
Båthavnen å Altea i bakgrunden

Den nye stellplassen i Altea 16 auro dagen men over lang tid så kan man forhandle pris
fin utsikt ut over havet for di som står nermest sjøen bare strandpromenaden i mellom

Hva passer vel bedre enn store ferske havreker til lunsj etter en dag ved sjøen
drikke i dag blir en La Mancha Fidencio 2011 Tinto

.......................................................
14/10 søndag
atter en fin dag på Orange Grove med sol +24 gikk en fin lang tur på 2 timer opp til Alfas del Pi
en fin rund tur fra campen .Det er greit å gå litt når solen skinner.Var ikke så mange folk ute i gatene
men det var midt i siestaen så det er jo forståelig da.Fant to greie resturanter som jeg skal prøve ut etter vert.
 
 
det er 14 oktober å det er utolig hvor vakert det er enda å det står i bloms enda
vakkert i alfas del pi
..................................................................................................
15/10 mandag
Var en tur på stranden i Albir i dag det var mye vind å ikke så mange folk der sesongen er nok på hell
 
 
Stranden i Albir
 
Ble Filete Panga til middag i dag med en kald San Miguel
............................................................................................................
16/10tirsdag
Var på stranden i Bennidorm i dag kjørte scooter ned,utolig mye folk så seint på seongen det var nesten ikke plass å legge seg ned utrolig mange turister ennå i byen.en herlig å vam dag.
utrolig fin kunst av sand på stranden
et luftig svev over sjøen kunna tenkt å prøvd det ser spennende ut
 
Playa de Levante
Playa de Levante
 
Playa de levante
Playa de Poniente
 
 
 
 
 
Placa del castell en fin utsiktsplass ovenfor gamlebyen i Bennidorm
 

 
 
 
 
 
 

Placa Del Castell
 
.......................................................................
 
17/10 onsdag
En herlig dag på stranden i Albir varmt å fint varmeste dagen på en stund no å herlig temp i vannet
Det var lite folk når jeg kom for jeg var tidlig ute,men det fyltes fort opp ettervert utover dagen.
Det ble mye bading jeg lå på stranden til kl var 5.Da var det å jøre opp på Campen
Orange Grove i Alfas del Pi .Tok en dyrsj å laget middag
I dag blir det kjøttdeig spagetti og Carbonara Pastasaus utrolig godt å til dreikke blir det en
god rødvin La Mancha Fidencio
 
Stranden i Albir lite folk men det ble mange ettervert
 
Stranden i Albir
 
.....................................................................................
22/10 mandag
 
Etter 3 dager med dårlig vær og regn,.fint å varmt i dag så jeg skørte med scooteren ned til stranden i Albir
Godt å vere på stranden igjen etter .Det var faktisk mye folk i dag å mange badet ,Det var godt å ligge å slappe av i solen.Etter 3 timer på stranden kjørte je opp til Mercdona i Albir for å handle.
sjøret så opp på campen Orange Grove .vasket litt klær å laget middag før det ble tv tid når solen gikk ned.Atter en fin dag i Bennidorm holder på å ta slutt.
 
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
23/10 Tirsdag
atter en fin dag på stranden i Albir med soling å bading +23
etter noen timer på stranden kjørte jeg ut til Altea langs strandpromenaden fin tur i varmen .
kjørte opp til Gamlebyen hvor jed spiste middag en utrolig fin plass å fin atmosfere har ikke følelsen av at høsten er kommet riktig her ennå varmt å godt.
 Mot albir
mot calpe
 
fra Gamlebyen i Altea
 
 

fin utsikt mot Albir
 
 
en fin avslutning på en fin dag i herlige Spania
 
..........................................................................................
25/10 Torsdag
en tur på stranden i Albir det er jo utrolig at her kan man bade å i  Norge  er det begynt å snø
det var ca 19+ i vannet i dag .Ble bare 2 timer på stranden for det ble litt overskyet.
kjørte tilbake til campen etter en god middag ble det kaffe å
en god cognac til kaffen Courvoisier Napoléon en utrolig god cognac den får man ikke kjøpt her nede
har jo bonkret litt på Bordershopen i puttgarden tror jeg har servering lenge i baren her i Artoen.
 
på tur til Bordershopen verdens 4 størtste systembolag
en herlig cognac  Courvoisier Napoléon
 
Det er jo fantasipriser på alkohol i Norge sammenlignet med resten av auropa
denne cognacen er bestillingsvare på A/S vinmonopolet den koster sikkert flesk i Sverige også
Kr. 1.192,70 hjemme i Norge huff.. det er godt å vere norsk i Spania-:) å resten av auropa med slike priser som vi har i Norge.Har egentlig inntrykk av at alt skal vere dyrt i Norge

...............................................................
26/10 fredag
Idag var det stort market i Alfas Del pi som det er ver fredag mye folk å self,mange norske
traff en svenske som jeg kjenner han er også med i husbilsklubben han bor på camping Vilasol i Bennidorm.Et flott market med mye folk å mange stands,Kjøpte meg Churreria utrolig godt er spansk nesten som smultringer stekt i olje å drysset sukke over.satte meg i baren å tok en coka cola siden jeg kjører scooter .Ette markedet kjørte jeg opp til La nucia og en liten by som heter polop 
kjærte opp til Castillo Polop et capell oppe på en høyde med fin utsikt 180*
det var også en bar de oppe Bar El Castell en sjarmerende liten by med smale gater perfekt for min vespa.
 
 
Fra markedet i Alfas del pi
Churreria populert å veldig godt
 
Policia Local er også på markedet i dag
 
 
 
på vei opp til Castell
 
kapellet på Castello
veien opp var godt merket både til Castell å bar el castell
 
Polop er en fin liten by litt inn i landet fra kysten,oppe på toppen ligge Castell
og Bar El Castell et fint utsiktspunkt for å nyte en Cerveza eller en god tapa rett
 
.........................................................................
29/10 mandag
 
kjørte ned til Alicante airport for å hente noen venner som kom på besøk fra norge
en stor å fin flyplass som er nettopp utbygd
kjørte så ned til Santa Pola på den nye stellplassen der for å overnatte
en helt grei plass til 11 auro for natten med strøm men heller ikke noe mere
ikke den beste plass eg har sett da  


etter den nye  utbygingen av Alicante airport har denne flyplassen blidt en stor å fin flyplass.
etter en natt i Santa Pola kjørte jeg opp til Fortuna og  4 km mot nord ligger en liten by som heter
Banos de Fortuna

 men en flott camping med hoteller  å mange badehus som bygger på varme kilder fra vulkan
når man kommer til Banos de Fortuna er det som en oase  midt i ørken.
Det koster 29 auro i døgnet på campingen men da er alt inklusive med svimmingpul å boblebad å
masasjedurser det er 36 ¤ i vannet herlig for en stiv kropp det er mange mineraler i vannet som er helsebringende for raumatisme å leddgikt blandt annet.
 
camping La Fuente N38.12"23 W1.6"26
 
 
 
 
 
Piscina termal activa 36¤
slapper av etter en runde med boblebad å masasjedursjer
 
Banos De Fortuna
 
et av mange badehus i Banos
 
etter en lang dag i badet skal det smake med stekt seifilet fra norge
å til desert hjemmelaget multekrem med multer (hjortron) fra Norge
 
 

9 kommentarer:

  1. Hej Frank !
    Du står ju nu på ställplatsen Orange Grove og den ser ju meget koslig ut. Vi blir dock lite förbryllade när du skiver om den nya ställplatsen och därför kommer några frågor från oss, som vi är tacksamma om du vill besvara:
    - har vi fel när vi tror att det finns en ställplats där nere med samma namn och som drivs av en kvinna ?
    - var ligger den ställplats som du bor på nu och hur långt är det till stranden och hur långt är det till Benidorm ?
    - finns det tvättmaskin, wc och duschar på ställplatsen ?
    - ingår ström i priset på 11 Euro og hur många ampere är sikkringen på ?

    Näste år i månadsskiftet juli/augusti drar vi fra Södertälje, där vi bor, ner till Spania via Moseldalen och sydfrankrike (vid kusten mellan Montpellier och Perpignan där vi tänker stanna några uker) för övervintring helt fram till begynnelsen av april. Vi syns den platsen du står på akkurat nå ser koslig ut och är därför tacksamma för ditt svar.
    Vi önsker dig en fortsatt fin vistelse på Orange Grove och i Spania !!!
    Bosse og Gerd i Södertälje.

    SvarSlett
  2. Hei Bosse å Gerd det er bare denne plassen med dette navn det e en annen i altea og en 300 m nedenfor denne .Det er 2,7 km til stranden i albir og 12 km til Bennidorm men ca 1 km herfra går det buss nr 10 hele tiden til Bennidorm alfas del pi albir og altea 1,50 aueo :Her er tvettmakin for 3 aur og fine dursjer og så mye vamt vann du kan ønske rent å fint.11 auro har du strøm 6 amp frie dursjer med varmt vann svimmingpul og fri wifi på plassen jeg får også sette bilen her når jeg reiser hjem til jul for 2 auro dagen denne plassen kan jeg rekomedera til alla

    SvarSlett
  3. Hei Frank,
    Tack för ditt svar - dette låter ju meget bra, så vi kommer nokk att åke till denne ställplassen näste höst og bo där ett antal månader med start fra nån gång i mitten av oktober.
    Innen dess vill vi vare med på ett antal vinfester i Mosel i slutet av augusti fram till mitten av september. Sedan väntar 2-3 uker efter kusten mellan Montpellier og Perpignan.
    Ett siste spörsmål Frank - tror du att vi må boke plass genom att sände dom en mail i god tid före ankomst eller håller det normalt sett att bare köre dit (är det fullt där nå) ??
    Hilsen fra Bosse og Gerd.
    NB. Meget trist att du tappade din Garmin.

    SvarSlett
  4. Hei bosse å gerd koselig å høre fra dere ja vi kansje møtes her til neste år en meget bra plass.tenkte jeg skulle få med meg rhinen i flammer til neste år i septemberi Rudesheim.tror ikke det blir fult om dere kommer første ukan i oktober men det begynner å fylles opp di siste vintercampere kommer litt senere å da blir det sikkert fult her er bare ca 40 plasser.men her er en link til campen om du vil boka http://www.orangegrovecamperpark.com/

    SvarSlett
  5. Hei Frank,
    Havreker eller Gambas som det väl heter i Spania är en av våre favoriter og det spiser vi av og till här hjemme - det är gott !
    Har du varit og besökt den nye ställplassen i Altea ? Den ligger ju onekligen meget bra till hvis ikke trafiken på vägen mellan ställplassen og havet stör för mycket !? Jeg tittede in på deras hjemmesida idag og såg att hvis en står där i minst 45 dagar, så är prisen kun 12 Euro per dag. Dessvärre är ikke strömmen fri - sikkringen är på hele 10 ampere - men den koster 0,45 per kilowatt. Vi bruker nästen alltid Alde värmen på el i stället för på gas og detsamme gäller varmvattnet - det värmer vi nästen alltid med Alden på 1000 W og ikke på gas. Det innebär ju att prisen i så fall blir ganske hög på Altea når strömmen koster 0,45 per kilowatt.
    Vad syns du om Altea hvis du jämför med Orange Grove hvor du står ???
    Bosse og Gerd i Södertälje.

    SvarSlett
  6. ja Gambas heter det utrolig godt.Ja trafiken kan nok stør en del fra veien.syns det er betre å stanna på orange grove er er mere tyst og så har du allt inklusive i prisen her blir nok en del dyrere på altea.å så lenge man har scooteren spiller det inne noen rolle at det blir et stykke unna men det er greit å gå opp til alfas var der i dag.Ja jeg bruker også alden på 1000 watt og da blir det en fin varme i bilen å så har man jo varmt vann hele tiden.å så lenge det inngår i prisen koster det ikke noe heller.

    SvarSlett
  7. Hej Frank. Kul att läsa din blog. Roligt att du följer min blog. Den här gången åker vi inte längre söder ut för vi ska till norra Portugal. Till våren blir det kanske Benidorm på hemvägen. Ha en fortsatt go tur.

    SvarSlett
  8. har fulgt deres blog lenge har varit rolig jeg blir å stå her til februar så får vi se kansje marocco men portugal til våren sakte oppover dere må ha en fin reise videre følger med er

    SvarSlett
  9. Välkomna tillbaka till Orange Grove, ni ser ut att ha haft några jättefina dagar med varma härliga bad. Imorgon blir det Paela vad vi förstått. Ha en skön kväll ni två önskar vi två i Concorden

    SvarSlett

Franks Reiseblog